Pewnie doskonale wiesz, jak ważne jest nawodnienie organizmu. Odpowiednia ilość wypijanych płynów zapewnia dobre samopoczucie, rozprowadza składniki mineralne do wszystkich organów, nawilża, a więc odmładza skórę i oczyszcza z toksyn.

W praktyce okazuje się jednak, że ciągle wypijamy za mało wody. W efekcie możemy doprowadzić do groźnego w skutkach odwodnienia. Jego objawy mogą nie być oczywiste, ale są zawsze tak samo groźne.

Osoby, które przez dłuższy czas dostarczają organizmowi zbyt mało płynów mogą doświadczyć:

  • Zawrotów i bólu głowy
  • Zaburzeń widzenia i świadomości
  • Zwiększonego apetytu
  • Zaparć
  • Problemów ze skórą, która w staje się sucha, popękana i „zapadnięta”

Najpoważniejsza konsekwencja to uszkodzenie narządów wewnętrznych. Nie wolno więc ignorować żadnego z tych objawów. Jak zadbać o nawodnienie organizmu? Skorzystaj z naszych 7 prostych wskazówek.

źródło: https://lukasza.pl/pamietaj-o-piciu-wody/

#1. Wyrób w sobie nawyk

Najczęstszym powodem, dla którego nie sięgamy po wodę jest brak nawyku jej picia. Jak go w sobie wyrobić? Najlepszym sposobem jest planowanie. Wyznacz sobie 5 momentów w ciągu dnia, kiedy sięgniesz po szklankę wody.

Połącz tę czynność z innymi, które wykonujesz regularnie każdego dnia lub ustaw sobie budzik w telefonie z przypomnieniem. Pierwszą porcję wody wypij zaraz po przebudzeniu, jeszcze przed śniadaniem. Możesz dodać do niej sok z cytryny, który da Ci dodatkowy zastrzyk energii i witamin.

#2. Wybieraj mądrze

Jeśli słyszysz pytanie: „co podać do picia?”, woda powinna być zawsze Twoim pierwszym wyborem. Kawa i herbata mają swoje zalety, ale mamy tendencję do ich nadużywania. Dlatego zrezygnuj z kolejnej filiżanki kawy na rzecz zdrowszych alternatyw. Jest ich całkiem sporo.

Najbardziej wartościowe są herbatki ziołowe i owocowe, ale możesz też włączyć do codziennej diety świeże soki – najlepiej warzywne lub warzywno-owocowe. Nie zapominaj jednak, że mają one sporo kalorii. Jeśli nie lubisz wody, wzbogać jej smak, dodając plasterek cytryny, imbiru lub ogórka, kilka malin, listek mięty lub gałązkę rozmarynu.

Loading…

#3. Jedz właściwe produkty

Za dostarczenie odpowiedniej ilości wody do organizmu odpowiada także to, co jemy. Chyba nie zdziwi Cię fakt, że najwięcej wody zawierają warzywa i owoce. Im bardziej urozmaicona jest Twoja dieta, tym lepiej odżywisz i nawodnisz swój organizm.

Ważne jest również to, żeby żywność była jak najlepszej jakości – pozbawiona chemicznych dodatków oraz z jak najprostszym składem, a w przypadku warzyw i owoców, uprawiana w bezpieczny i naturalny sposób. Takie produkty kupisz na przykład na LokalnyRolnik.pl.

Najwięcej wody zawierają arbuzy, melony, pomidory i ogórki, ale całkiem sporo ma jej też marchew, brokuły, papryka, rzodkiewka czy szpinak. Ale pamiętaj, że wodę zawierają także zupy. Na szczęście tych w naszej tradycji kulinarnej nie brakuje. Dlatego apelujemy: zamiast frytek, wybierz pomidorową!

#4. Przekonaj się do kranówki

Nic tak nie pomaga w utrzymaniu odpowiedniego nawodnienia organizmu, jak stały dostęp do wody. A ma go przecież każdy z nas. Szkoda, że rzadko korzystamy z tego cennego zasobu. Mimo zapewnień o bezpieczeństwie wody z kranu, nadal częściej wybieramy drogą i nieekologiczną wodę butelkowaną.

Łatwiej jest sięgnąć po szklankę lub szklaną butelkę i napić się wody prosto z kranu, niż biec do sklepu. Plastikowe butelki to ogromne obciążenie dla środowiska. Problematyczna jest nie tylko ich utylizacja i składowanie, ale także wszechobecny mikroplastik. Niestety niewiele osób wie, że jest go więcej w wodzie butelkowanej, niż kranówce.

#5. Miej butelkę zawsze przy sobie

Co zrobić, żeby już nigdy nie zapomnieć o piciu odpowiedniej ilości wody w ciągu dnia? Sprawić sobie piękną, przyciągającą wzrok butelkę na wodę. A jest w czym wybierać! Dostępne są butelki kolorowe i klasyczne, wesołe i eleganckie, ze szkła, stali, bambusa i trzciny cukrowej.

Jeśli taką butelkę będziesz mieć zawsze w zasięgu ręki i wzroku, częściej po nią sięgniesz. Nie jestem zwolenniczką nadmiernej ilości gadżetów, ale dla niej robię wyjątek. Butelka na wodę nie tylko przypomina o regularnym piciu wody, ale także ogranicza zużycie plastikowych butelek jednorazowych.

#6. Monitoruj ilość wypitej wody

Jeśli ciągle zapominasz o piciu wody i nie wiesz, ile rzeczywiście wypijasz jej każdego dnia, zrób eksperyment. Przez co najmniej jeden dzień rób szczegółowe notatki lub skorzystaj ze specjalnej aplikacji.

Ile płynów powinno się wypijać każdego dnia? Niestety nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie. Zapotrzebowanie organizmu na wodę uzależnione jest od wielu czynników: wagi, stylu życia, temperatury powietrza. Średnia to około 1,8 – 2 litry.

Loading…

#7. Nie ufaj pragnieniu (i jego braku)

Nie pij tylko wtedy, kiedy chce Ci się pić. Ta zasada dotyczy zwłaszcza dzieci i osób starszych. Te pierwsze nie zawsze potrafią dobrze zwerbalizować swoje potrzeby. Natomiast osoby po 65. roku życia mogą natomiast mieć zaburzony odruch pragnienia, przez co sięgają po wodę dużo rzadziej.

Ale nawet zdrowe dorosłe osoby mogą nie odczuwać pragnienia, bo są zbyt pochłonięte codziennymi obowiązkami.  To, co często utożsamiamy z głodem, jest po prostu pragnieniem. Zanim więc sięgniesz po przekąskę, wypij szklankę wody. I sprawdź, co się stanie.

Zobacz też: Jaki filtr do wody wybrać?

Odpowiednie nawodnienie organizmu jest ważne zarówno latem, jak i zimą. Kiedy temperatura za oknem rośnie, woda szybciej wyparowuje w postaci potu. Dlatego latem łatwiej o odwodnienie spowodowane przegrzaniem. Zima natomiast sprzyja niewielkim, ale długotrwałym niedoborom wody. Dlatego sięgaj po wodę często i regularnie, zapewniając sobie dobre samopoczucie, zdrowie i młody wygląd.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.